-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8481 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

پدري دارم شصت و هفت ساله كه به كشاورزي و كارگري مشغول بوده است. قريب چهل سال است كه نه نماز مي خواند و نه روزه مي گيرد و نه به مسجد مي رود. مي گويد: به كارهاي كشاورزي آلوده هستم. آيا نمازهاي قضاي ايشان بر من كه فرزند بزرگ او هستم، واجب است؟

حضرت امام خميني(ره) نماز قضاي پدر و روزه او را بر پسر بزرگ تر واجب مي داند و بين صورت معذور بودن يا ترك از روي نافرماني فرق قائل نيست، يعني حتي اگر پدر از روي نافرماني، نماز و روزة خود را به جا نياورده باشد، بر پسر بزرگ تر واجب است بعد از مرگش پدر به جا آورد يا براي او اجير بگيرد.

مراجع ديگر مانند آيات عظام: گلپايگاني، صافي، خوئي، تبريزي، فاضل و زنجاني نيز همين نظر را اختيار كرده اند، اما آيت الله مكارم مي گويد: اگر از روي نافرماني ترك كرده باشد، بنابر احتياط مستحب بايد به همين طور عمل كند.

وظيفه شما آن است كه ايشان را متوجه كنيد تا نماز و روزه را خودش به جا آورد و پيري يا كشاورزي و غيره عذر موجه حساب نمي شود. از پدري عاقل و فهميده با سابقه روشن تعجب است كه به بهانه هاي واهي از انجام نماز سرباز زند.

با توجه به اين كه ايشان را اهل منطق مي دانيد، با دلايل منطقي و عقلاني به ايشان بفهمانيد كه هيچ شرايطي نمي تواند دليل منطقي براي ترك نماز باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.